Overgang til skole

Jeres barn skal starte i børnehaveklasse i det år, hvor det fylder 6 år.

I Palettens børnehave, arbejder vi pædagogisk på at gøre jeres barn parat til at møde skolen.
Vi holder samtaler i oktober/november måned, hvor vi sammen med jer drøfter, hvad der skal fokus på i den sidste tid i jeres barns børnehaveliv.
I denne samtale udfylder vi i fællesskab et skema, som jeres barns skole vil modtage og hvor der er beskrevet de vigtigste ting som skolen skal vide om jeres barn.

Vi arbejder ud fra retningslinjer beskrevet i Skive Kommunes overgangskoncept "De gode overgange"

Daginstitutionen Paletten arbejder primært sammen med de to skoler der er i vores lokalområde, Brårup Skole og Ådalsskolen.
Hvert år planlægges hvordan overgangen skal finde sted og hvordan der bygges bro mellem børnehave og skole.

Den sidste tid barnet er i børnehaven, arbejdes der med den samlede gruppe af kommende skolebørn.

Vi skal arbejde hen mod robusthed og selvhjulpenhed:

• Selv klare toiletbesøg.
  • At holde på blyant, klippe, knappe, binde, lyne ned m.m.

• At rette sin opmærksomhed mod et fokus og have fælles opmærksomhed, herunder f.eks. at modtage en kollektiv besked.

• At have klar fornemmelse for, at forskellige former for samvær, kræver forskellige former for adfærd.

• Klæde sig selv på og vurdere påklædning efter vejret.

• At have fornemmelse for passende omgangsformer, f.eks. tale pænt, vente på tur m.m.

• Kunne vise hensyn til andre.

• Kunne blive i aktiviteter/leg.

• Robusthed omkring aflevering.

Citat fra brobygningsfolderen, Brårup Skole:
Barnet skal i skolen kunne takle uforudsigelige situationer, beslutte selv og hjælpe hinanden - og så skal de have lært et vist minimum af pli og almen dannelse.