Maddag

Maddag:

Hver gruppe holder maddag, når det passer ind i hverdagen.

Børnene skiftes til at medbringe og gøre maden klar.
Selvom man holder fri, på den dag, man er skrevet på til at medbringe mad, skal man komme med maden.
Barnet har jo spist med alle de andre gange, hvor andre børn har haft mad med.

Maddag er til frokost.
Grupper aftaler selv, hvad der skal serveres, det kan f.eks. være rugbrød og pålæg, pitabrød eller andet.
Gruppen hænger en liste på opslagstavlen i forældrerummet, hvor der står, hvad hver enkelt barn skal have med.

Det er vigtigt, at forældrene overholder Fødevarestyrelsens hygiejneregler, når der medbringes mad til maddag.
Forældre må medbringe disse varer hjemmefra:
- Tørret pasta, kormprodukter, tørret frugt, helkonserves.
- Langtidsholdbare produkter, som kakaomælk og koldskål uden kølekrav.
- Købte og hjemmebagte brød og kager - dog uden creme, flødeskum eller fromage.
- Hele frugter og grønt.

Der er en undtagelse, og det er hvis forældrene køber varerne i en butik og kører direkte til institutionen med det.
Hvis de gør det, må de medbringe alle de varer institutionens køkken ellers må tilberede.
Transporten skal naturligvis foregå hygiejnisk forsvarligt, så varerne f.eks. ikke blive varme undervejs.
Vores køkken er ikke godkendt til madordning, men vi må gerne lave mad til lejlighedsvise arrangementer, hvilket en maddag er.
Hvis I, som forældre, skal medbringe f.eks. pålæg, æg eller mælkeprodukter, har vi tillid til, at ovennævnte regler er overholdt.