Traditioner i Paletten

Paletten er en institution med velbesøgte arrangementer, hvor børnehaven og vuggestuen er sammen om traditionerne, og hvor der er plads til fornyelse, når det skønnes nødvendigt/ønskeligt.

Julefesten er en traditionsrig fest, hvor børn, forældre og personale mødes efter lukketid til fællesspisning. Hver familie medbringer en ret til den store farverige fællesbuffet. Når familierne har fundet sig en plads ved et bord, er tiden kommet til at børnehavens ældste børn går Luciaoptog gennem hele huset.

Derefter spises der, og der afsluttes med ris a la mande og kirsebærsovs.

Til slut samles i alle i fællesrummet og danser om det store juletræ, mens vi synger julesange.

Grill festen, som er vores sommerfest, foregår uden for alle de år, hvor vejret tillader det. Alle samles på børnehavens legeplads, hvor der er dækket op hele vejen rundt, og stillet store grill op.

Familierne medbringer selv kød til grillen, mens institutionen står for salatbaren.

Der er skønne kager som børnenes forældre har medbragt.

En hyggelig aften, hvor familierne møder hinanden og kan lære børnenes venners forældre at kende, imens børnene leger på legepladserne.

Bedsteforældredag. Holdes samme dag i børnehaven og vuggestuen, fordi vi har mange søskende i Paletten.

Om formiddagen afholder børnehaven bedsteforældredag, hvor børnene ofte optræder med en sang/ fremviser børnekunst. Bedste- eller oldeforældrene har madkurv med til sig selv og barnebarnet, og når der er hygget og spist, er der ” fri leg”, hvor børnene får lov at vise deres børnehave frem for gæsterne. Og der leges lystigt overalt.

Over middag er der besøg af bedsteforældrene i vuggestuen. Når de små vågner af deres middagssøvn, så er det til bedsteforældrenes glade ansigter.

I vuggestuen serveres der kaffe, saftevand og Karens dejlige kage. Derefter er der også ” fri leg” og hygge her.

En dejlig dag, som alle er glade for.