Udeliv - Legeplads & kolonihave

I Valhalla vægter vi udelivet højt.

Vi har en dejlig kolonihave, som ligger i kolonihaverne for enden af Bjarkesvej, her kommer børnene ned året rundt.
Derudover har vi en stor, dejlig og inspirerende legeplads, hvor vi er ude hver dag.

Udegruppen
Vi bruger kolonihaven som pædagogisk aktivitet, hvor børnene, på forskellige tidspunkter af deres børnehavetid deltager.
Her har vi mulighed for at fordybe os i naturen, følge årstiderne og mærke hvordan vejret ændrer sig året rundt.

Om foråret, hygger vi os i græsset, klatrer i træer, laver huler og ser på fugle og insekter.
Om efteråret, laver vi ex. kranse af hyben, finder kastanjer, ser hvordan træerne ændrer farve og føler hvordan vejret bliver køligere og måske mere regnfuldt.
Om vinteren, laver vi mad til fuglene, kælker i den nærliggende skov, mærker kulden på kinderne og hænderne og får varmen ved bålet.

I vores kolonihave har vi et dejligt kolonihavehus, hvor vi kan søge ly for regn, blæst, varme og kulde.
Vi har også gode toiletfaciliteter.
Om vinteren, sørger vores pedel for, at vi har varme i huset.

Kolonihaven er en del af Rent Liv.
Her ser vi på det varierende fugleliv og dyreliv i naturen, vi besøger den nærliggende sø, for at se på livet i vandet og vi bruger skoven og træerne, som redskaber til at udvikle bevægelsesglæde.

Legepladsen
Vi har en stor og udfordrende legeplads, som børnene er ude på hver dag.
Vi spiser også meget gerne udenfor, lige så snart vejret tillader det.
Vi har dejlige områder med borde-bænkesæt, hvor alle børn kan sidde sammen og spise.

På vores legeplads, har vi mange forskellige muligheder og den er inddelt i forskellige områder.
Vi har en stor cykelbane, med plads til cykler, go-carts og løbecykler.
Vi har træer til at klatre i, vi har en stor rutchebane, en multibane, gynger, kolbøttestænger og en surfer til at snurre rundt på.
Alt sammen muligheder der styrker barnets grundmotorik.
Vi har legehuse, mudderkøkken og buske der indbyder til rolleleg og fordybelse.
Vi har en vandbane med jordhul, der giver mulighed for at afprøve sine sanser og eksperimentere med vand.
Vi har 3 sandkasser, forskellige steder på legepladsen.

Om sommeren kan vi gå på bare tæer på græsset og i sandet, finde små insekter, spile fodbold på multibanen eller hygge os i hængekøjerne.
Om vinteren har vi vores egen kælkebakke.
Året rundt har vi mulighed for at lave bål og mad på legepladsen.

Vores legeplads har stor prioritet og betydning for vores daglige aktiviteter.