Dagsrytme/Forplejning

Morgenmad:

Spises ml. kl. 6.15 - 7.30.
Kl. 7.30 ryddes morgenmaden væk, så børn der skal spise morgenmad, skal være i institutionen inden kl. 7.30.
Senest kl. 8.00, er der personale på alle 3 børnegrupper.
Dog vil det være anderledes i ferieperioder.

Formiddagsmad:

Et sundt mellemmåltid ml. kl. 9.00 - 9.30 hver dag.
Hvert barn medbringer et stykke frugt eller grønt.
Børnehaven serverer rugbrød/grovbrød/knækbrød og børnene har egen drikkedunk med vand i, med i børnehave.
Formiddagsmad bliver spist i mindre grupper, for at skabe læring og fordybelse.
Når vi spiser formiddagsmad, vil der ofte være en aktivitet, der er med til at stimulere sproglig udvikling.
Det kan være oplæsning eller dialog om en bog der læses, det kan være øvning af forskellige lyde, bogstaver eller forholdsord, det kan være et spil eller en leg, det kan også være en snak om noget børnene finder spændende eller interessant, som der skal fordybes i, det kan være en sang der skal øves eller noget andet.
Det er også ved formiddagsmaden, at børnene får at vide, hvad der er af aktiviteter og hvem der skal med til hvad, så formiddagsmaden bruges i mange sammenhænge som en samling, hvor der øves mange forskellige kompetencer.
Derfor er det af stor betydning, at børnene kommer inden kl. 9.00, da der er en aktivitet i gang ved bordet, som det er svært for den voksne at går fra. Så med børn der kommer, mens der spises formiddagsmad, kan det ikke forventes, at der kan gå en voksen fra, til at hjælpe med at sige farvel og derudover vil børn, der ikke har været med til formiddagsmad, gå glip af informationer og det sociale samvær, formiddagsaktiviteten har været.

Der er planlagte aktiviteter eller leg, indtil til ca. kl. 11.00.

Madpakke til frokost:

Spises ca. kl. 11.30 - 12.15.
Børnene medbringer selv madpakke.
Vi har ikke mulighed for at varme mad i børnehaven, så det skal være mad, der kan spises kold.
Børnene har egen drikkedunk med vand i med.

Efter frokost går vi alle på legepladsen.

Vi spiser gerne udenfor, lige så snart vejret tillader det.
Vi har flere dejlige områder med borde-bænkesæt, hvor børnene kan sidde sammen og spise.
Her skal børnene ikke sidde ved bordet, til alle er færdige, men må gerne gå fra, når de ikke kan spise mere, og fortsætte dere leg på legepladsen.

Sovebørn:

For de børn, der har behov for det, er der mulighed for at sove middagssøvn i børnehaven.
I børnehaven har vi en seng med sovepose, til hvert barn.
Barnet skal selv medbringe sut, sovebamse eller andet.

Ca. kl. 12.15, går børnene, der skal sove, i motorikrummet.
Her vil der være en voksen, som læser historie eller synger en sang og som bliver inden ved børnene til kl. 13.00.
De børn, der ikke er faldet i søvn, kommer med op og ud på legepladsen.

Kl. 13.45, bliver børnene vækket igen.
Der er ikke mulighed for at blive vækket inden kl. 13.45, da det vil kræve personaleressourcer, som bliver brugt på legepladsen, men de børn der vågner af sig selv, bliver hjulpet i tøjet og ud på legepladsen.

Eftermiddagsmad:

Spises ca. kl. 14.00 - 14.30.
Børnene medbringer selv madpakke og drikkedunk med vand i.

Efter kl. 15.30, begynder vi at lukke stuerne ned og fra kl. ca. 15.45 - 16.45, er vi sammen på én gruppe.