TVÆRS & PPR

Tværs
TVÆRS er elektronisk og er tilgængelig for forældre gennem deres nem-id/mit-id.

TVÆRS bruges til at have fokus på en opmærksomhed, samt sikre samarbejde og de gode overgange.

TVÆRS er et redskab, der bruges i Skive Kommune.
Se mere på Skive Kommunes hjemmeside.

I Valhalla er TVÆRS et redskab vi bruger til at have fokus på børns udvikling sprogligt, motorisk, socialt m.m.
Vi starter kun TVÆRS op i samarbejde med forældrene.
Personalet er altid først i en undersøgelsesfase, derefter har de en samtale med forældrene, hvor vi sammen finder ud af, om vi skal starte TVÆRS.
Vi skal altid have forældrenes samtykke.

Er der brug for, at der skal hjælp til fra vores samarbejdspartnere i PPR, laves der en indstilling/samarbejdskontrakt til PPR og PPR afgør herefter, hvem der skal deltage i TVÆRSmøderne og evt. observere barnet.
Der bliver derefter aftalt et opstartsmøde med forældrene.
Det er barnets kontaktperson i børnehaven, der er TVÆRSholder og som sørger for, at der bliver skrevet i TVÆRS.
TVÆRS bruges til at logge på samarbejde og aftaler.
Når der ikke længere er opmærksomhed på barnet, bliver TVÆRS lukket.
Er der stadig samarbejde omkring et barn ved skolestart, bliver TVÆRS, med forældrenes samtykke, overdraget til skolen, således at skolen kan fortsætte det arbejde, der er i gang i børnehaven.
Ligeledes bliver TVÆRS oprettet i dagpleje/vuggestue, overdraget til børnehaven, så det samarbejde der er omkring barnet, fortsætter i børnehaven.

PPR
Konsulenter:
Pædagogisk psykologisk rådgivning - i daglig tale PPR - er en rådgivning under Kultur- og familieforvaltningen i Skive Kommune.

PPR har til opgave, at støtte børn med særlige behov og deres familier.

PPR arbejder med børn i alderen 0 - 18 år, samt deres familier og andre voksne og i PPR arbejdes der primært med de voksne omkring børnene og de voksnes betydning for børnenes udvikling.

I Valhalla samarbejder vi med tale- og hørekonsulent, fysioterapeut, socialrådgiver og psykolog fra PPR.
De kommer jævnligt i huset og personalet bruger den til rådgivning og sparring.
Derudover deltager de i stafetlog-møder, sammen med foældre og personale, i de tilfælde, hvor det er nødvendigt.